I mitt köksfönster - Saffran

i mitt fönster - saffran
När jag var i Thailand så hittade jag på en mindre bakgata i Bangkok en stor påse med något rött i.
På etiketten stog de "Saffron". Min första tanke var ju att de såklart måste vara sjukt dyrt.
När vi vände om och gick tillbaka till Khao san road så var jag tvungen att fråga den halvblinda icke talande mannen vad han ville ha för de. 200 bath skrev han på en miniräknare och jag skrev 100 bath.
Jag tog den påsen som såg ut att innehålla med.
ca 20 svenska kronor kostade de mig för att få 28 gram saffran (som jag sen vägde hemma)
Synd nog har nog saffranet förlorat nästan all smak.
De smakar knappt något. Mortlade ner men de ger fortfarande den där fina gula färgen.
Köpte hem en jättefin flaska från Hötorgshallarna med rapsolja i och la i saffran för att få till en saffranolja.
Fick de i tips av en kock. Ska ha i lite saffran i som jag köpte i julas så de blir smak.

Men ser ni den lilla burken? De är saffranet jag kom åt i Thailand, och jag har minst lika mkt mer.
Tycker de vart en väldigt fint i mitt köksfönster. Dock har nu basilikan dött och ska nog sätta dit en mer hållbar ört. Rosmarin kanske?

Kommentarer

Ni är jätte välkommna att kommentera inlägget här. Men låt bli att göra reklam för eran blogg/tävlingar och dyl. De raderas och IP-spärras :)

Vill ni gästa bloggen med ditt recept så kommentera här under och ange din email i kommentaren eller maila mig direkt på [email protected]

Smaklig Måltid!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0