Örtbröd

örtbröd
Ett supergott bröd som jag gjorde igår :)
De passar utmärkt att bjuda på när de kommer gäster då de är lite matigt i sig med örterna :)

Ingredienser:
25 gram jäst
3 dl kallt vatten
7 ½ dl vetemjöl
3 tsk salt
1 citron
½ paket djupfrysta Provensalska kryddor (dvs ca 18 gram)
½ dl olivolja
1 vitlöksklyfta
Flingsalt


* Smula ner jästen i en bunke och rör ner 3 dl kallt vatten så de lösts upp.
* Rör ner 3 tsk salt och blanda ner mjölen.
Degen kommer bli väldigt lös, blir den för lös för att kunna arbeta med häll i lite mer mjöl i.
* Låt degen jäsa under en bakduk i 30 min.
* medans den jäser skölj av citronen och riv av skalet och blanda det ihop ihop Kryddorna, olivolja och vitlöken.
* Ta upp degen på ett mjölat bakbord och tryck försiktigt ut degen till ca 40*30 cm och bred ut örtoljan och rulla ihop som en bulldeg.
* lägg ut hela rullen på en plåt med bakplåtspapper med skarven neråt.
* Låt jäsa i 25 min.
* pensla lite olivolja på rullen och smula på flingsalt.
* Grädda i nedre delen av ugnen i 25 min i 225 grader.

örtbröd
örtbröd

Kommentarer
Postat av: Jenna

Detta verkar supergott, och roligare än det "färdiga vitlöksbrödet" som man köper ibland. Gillar att bjudap åbröd till maten om vi bjuder hem folk :)



Hoppas du får en fin dag!

2009-10-07 @ 10:26:28
URL: http://jennas.blogg.se/
Postat av: Hannele - Mamma till Kevin

Svar:

Hahaha..men ja det är inte mitt fel att jag ser med arslet x) hahaha..



Kraam

H

2009-10-09 @ 15:24:45
URL: http://hanneler.blogg.se/
Postat av: Kvartersmästare

mycket bra inlägg, jag skriver om ungefär detta i min blogg:



kvarterskrogen.blogg.se

2009-10-28 @ 11:35:38
URL: http://kvarterskrogen.blogg.se/
Postat av: simone

Yeeey, velat ha ett bra recept, dessutom ser det ju ursnyggt ut :D Tack! :D

2009-11-06 @ 14:58:00
URL: http://fattybom.blogg.se/

Ni är jätte välkommna att kommentera inlägget här. Men låt bli att göra reklam för eran blogg/tävlingar och dyl. De raderas och IP-spärras :)

Vill ni gästa bloggen med ditt recept så kommentera här under och ange din email i kommentaren eller maila mig direkt på [email protected]

Smaklig Måltid!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0