Blåbärssylt

blåbärssylt

Gjorde blåbärssylt i fredags som blev supergod!
Jag och Annakari pratade om recept och efter lite tänkande kom jag fram till att göra detta :)
Annakari har dock mindre socker i sin :P funkar väll de med!
Har du IKEA´s Slom burk på 1 liter (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40065867) så får mitt recept plats i den!

Ingredienser.
750 gram Blåbär (hoppas du har en köksvåg. kommentera annars så ska jag väga upp och göra om till dl)
3,75 dl Syltsocker (annars måste du ha pektin m.m.. mkt enklare/billigare med syltsocker!)
1 vaniljstång eller som jag har, ett speciellt vaniljpulver som finns att köpa på ICA

1. Skölj och rensa blåbärena och lägg i en kastrull.
2. Häll i syltsockret och börja mosa runt så mkt du kan. Obs inte med träslev, den blir blå då. 
3. När de är nermojsat klipp itu vaniljstången och lägg ner i och rör om samtisdigt som de börjar koka.
3. När när första bubblan kommer så låt de koka i 10 min.
4. Plocka ur vaniljstången och skölj av den. (något som är gott är om du har en burk med vanligt socker och lägger ner vaniljstången däri. Sockret tar smak och du kan ha i din egna vaniljsocker i ex grädde till kladdkaka m.m.)
5. Tvätta ur glasburken du ska använda och ställ in den i 10 min i 100 grader i ugnen för att sterilisera den.
6. Höll i sen blåbärssylten och låt burken stå öppen tills den svalnat.

Förvara sen i kylen.
OBS den är helt underbar att ha till blåbärspaj!
recept kommer på den senare :)

Kommentarer

Ni är jätte välkommna att kommentera inlägget här. Men låt bli att göra reklam för eran blogg/tävlingar och dyl. De raderas och IP-spärras :)

Vill ni gästa bloggen med ditt recept så kommentera här under och ange din email i kommentaren eller maila mig direkt på [email protected]

Smaklig Måltid!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0