Krämig Morotsoppa

Krämig Morotsoppa - matochbakning.blogg.se

Detta är mitt försök på Morotsoppan.
Må då säga att den vart väldigt god, bättre än vad jag trodde. Och tror ändå att man kan fixa till den lite ytterligare med ex vitt vin och lite stark chili eller något åt de hållet.
MEN jag är en rödvinsdrickare och har inget matlagningsvin hemma, så gjorde en variant som blev väldigt billig och god.
Kommer komma upp en annan variant senare med :)
Jag är lite en sån där att lite av soppor räcker, speciellt morotsoppa. Så en portion är typ för mkt för mig, men sak samma.

till ca 3 stora portioner
Ingredienser:

7 Morötter
1 gula lökar
3 potatisar
1 Grönsaksbuljongstärningar
1 vitlöksklyftor
Salt
Peppar

1. Skala morötterna och potatisarna och skär de i mindre bitar och lägg de i en kastrull och låt koka upp tills de är mjuka rakt igenom.
2. Medans morötterna och potatisen kokar hacka löken och fräs den mjuk tillsammans med en pressad vitlöksklyfta.
3. Lyft ur potatisen och morätterna när de är klara, och häll av vattnet så de är 3 dl kvar och släng ner buljongen och låt de koka upp och lösas upp i vattnet.
4. Mixa sedan morötterna, potatisen, löken, 2½ dl av buljongvattnet och salt och peppar efter smak. Vill du ha de lite mer vattning och inte så krämig soppa så lägg i de sista buljongen.

Fixa något gott vitlöksbröd eller något annat sparrigt.
Smaklig måltid.

 

Krämig Morotsoppa - matochbakning.blogg.se


Kommentarer
Postat av: erika

Åh de ser ju supergott ut! :D

2011-04-23 @ 21:36:16
Postat av: camilla

Ser jättegod ut ska nog prova den. Nu har jag lagt ut mitt recept på bloggen. Hoppas du ska tycka om den.

Ha en fortsatt trevlig påsk.

2011-04-24 @ 08:36:14
URL: http://camilla-millan.blogspot.com

Ni är jätte välkommna att kommentera inlägget här. Men låt bli att göra reklam för eran blogg/tävlingar och dyl. De raderas och IP-spärras :)

Vill ni gästa bloggen med ditt recept så kommentera här under och ange din email i kommentaren eller maila mig direkt på [email protected]

Smaklig Måltid!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0