Blåbärspaj

blåbärspaj
Detta är en jättegod blåbärspaj!
Den är extra god att ha blåbärssylten till pajen tillsammans med vaniljsås.

Pajbotten:
150 gram smör
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ dl strösocker
1 krm salt

Blanda alla ingredienser och tryck sedan ut de i en pajform.
Gör lite hål varstans med en gaffel i pajskalet.
OBS de blir deg över! spar de, de kommer användas i nästa punkt.
Sätt in pajformen i ugnen i 225 grader 10 min.

Fyllning:
3-4 dl blåbär (så de fyller formen)
½ dl socker (kan vara mindre om så önskas)
2 msk potatismjöl
ca. ½ dl vetemjöl.

Blanda alla ingredienser till fyllningen och lägg i pjformen när den svalnat lite.

Ta den sista pajdegen och knåda ner mjöl till den blir smulig.
Lägg smulorna på blåbären och sätt in pajen i ca 20-25 min.

Servera med vaniljsås och om så önskas blåbärssylt.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Tack för receptet, det skall jag prova!

2011-05-25 @ 21:29:10
URL: http://matohem.blogg.se/

Ni är jätte välkommna att kommentera inlägget här. Men låt bli att göra reklam för eran blogg/tävlingar och dyl. De raderas och IP-spärras :)

Vill ni gästa bloggen med ditt recept så kommentera här under och ange din email i kommentaren eller maila mig direkt på [email protected]

Smaklig Måltid!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0