Krämig Rotfruktsoppa

matochbakning.blogg.se

Gjorde en variant på Morotsoppan.
Skulle nämligen göra mer morotsoppa men insåg att jag hade andra rotfrukter hemma. Så varför itne blanda ner allt i ett?
Köpte nämligen för ett tag sedan en påse med rotfrukter. Innehållandes morötter i olika färger, palsternacka och rödbetor.

till ca 3 stora portioner

Ingredienser:
3 Morötter

1 gul morot

1 ”svart” morot
2 Palsternackor

1 stor rödbeta

3 potatisar

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

1 Grönsaksbuljongstärningar

Salt

Peppar

 

Skala rotfrukterna och skär de i mindre bitar och lägg de i en kastrull och låt koka upp tills de är mjuka rakt igenom. Rödbetan tar mycket längre tid. Jag gav upp tillslut och tog de lite knapriga i alla fall.

 

Medans rotfrukterna kokar, hacka löken och fräs den mjuk tillsammans med en pressad vitlöksklyfta.

 

När rotfrukterna är klara, lyft upp de och häll av vattnet så de är 3 dl kvar och släng ner buljongen och låt de koka upp och lösas upp i vattnet. (Jag sparade dock buljong från förra morotsoppan då jag gjorde på 5 dl och använde bara 2½)

Mixa ihop sedan alla rotfrukter, löken och 2½ dl av buljongvattnet. Vill du ha de lite mer vattning och inte så krämig soppa så lägg i de sista buljongen.

Smaklig måltid.

matochbakning.blogg.se


Kommentarer

Ni är jätte välkommna att kommentera inlägget här. Men låt bli att göra reklam för eran blogg/tävlingar och dyl. De raderas och IP-spärras :)

Vill ni gästa bloggen med ditt recept så kommentera här under och ange din email i kommentaren eller maila mig direkt på [email protected]

Smaklig Måltid!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Matbloggstoppen RSS 2.0